Praktisch

Kennismakingsgesprek

In een eerste, geheel vrijblijvend gesprek ontmoeten we elkaar. 
Samen bekijken we je vraag, dat wat je bezighoudt. We nemen de tijd om te verkennen of ik iets voor je kan betekenen. 
Het is ontzettend belangrijk dat je je prettig voelt en dat mijn aanpak je aanspreekt.
Deze kennismaking is gratis en duurt maximum een half uur.


Individuele therapie

Een sessie duurt ongeveer 1 uur. Heb je meer tijd nodig dan kunnen we dit samen bespreken. 
Het aantal gesprekken is onder meer afhankelijk van je vraag. 


Therapievormen

Ik ben opgeleid in de integratieve psychotherapie. Integratieve psychotherapie combineert verschillende vormen van therapie, al naargelang wat zich aandient of waar de nood van de cliënt ligt. Dit vanuit de visie dat elke mens een unieke benadering nodig heeft en dus ook de aanpak. Het uiteindelijke doel is een zo passend mogelijke ondersteuning bieden aan de cliënt.
Toch heb ik, gezien de problematiek waarmee ik werk een grote liefde ontwikkeld voor ACT.  Acceptance and Commitment Therapy (ACT)  is een vorm van gedragstherapie die wetenschappelijk onderbouwd is. ACT is een hele actieve, speelse methodiek die je tools geeft om op een andere manier met hinderlijke gedachten en emoties om te gaan. Er wordt ook gefocust op dat wat voor jou belangrijk is een waardevol. Naast gesprek wordt er veel geoefend. Ik vind ACT ook een erg positieve, maar tegelijk realistische, therapievorm. Zo worden emoties en gedachten gezien als een onvermijdelijk deel van het leven ipv een symptoom van een problematiek. 

Daarnaast werk ik ook erg graag met Voice Dialogue. Voice Dialogue is geen therapeutische stroming maar een werkwijze. Deze benadering gaat ervan uit dat onze persoonlijkheid opgebouwd is uit verschillende deelaspecten, ook wel subpersonen of “ikken” genoemd. Met sommige “ikken” hebben we ons geïdentificeerd. Je hebt het idee: zo ben ik. 
Zo herken ik bij mezelf onder meer een “ik” dat erg graag “pleast, zorgt voor anderen”. Het is een “Ik” dat heel erg dicht bij me zit, waar ik automatisch naar grijp. Elke primaire “ik” heeft ook een tegenpool. Deze tegenpool kennen we vaak niet goed en noemen we daarom: een "verstoten ik" . Voor mij was dat bijvoorbeeld: “het deel dat oog heeft voor zelfzorg”.  
Als we zo'n kant radicaal verstoten, in mijn voorbeeld: het belang van de ander altijd boven dat van jezelf plaatsen, weinig tijd nemen voor jezelf, …… gaat het tegen ons werken. Ik werd er erg moe van en voelde me tekortgedaan. 
Deze methode helpt ons om dit proces om te keren. Je leert je verstoten “ikken” kennen en maakt ze tot bondgenoot, zonder dat we ons ermee hoeven te identificeren. Beide delen mogen er zijn, je kiest zelf hoe je in het leven staat. Ik heb nog steeds het zorgende deel in me maar kan ook heel goed voor mezelf zorgen, af en toe nee zeggen,….

Interesseert deze werkvorm u? Vraag naar een Voice Dialogue traject!